Svar: Spørgsmål om amning, mælk, mad og sove på eget værelse

9. januar 2012

Alder:
7 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Kost og ernæring.

Kære Linda

Tak for dit brev og velkommen til :)

De fleste børn vil i 7 måneders alderen have behov for 4 amninger i døgnet - og det får din dreng. Du ammer tidlig morgen, inden middagslur, eftermiddag og aften. Derudover vil det fleste børn have brug for mange små måltider dagen igennem - morgenmad, frokost og aftensmad og derudover mellemmåltider formiddag og eftermiddag, og det får jeres dreng også.

Det vil ofte være sådan at børn har brug for at indtage mælk sen aften - ofte vil eftermiddagsamningen erstattes af f.eks. en grød og vand af kop og så vil barnet have brug for amning sen aften. Det kan være hensigtsmæssigt netop at give mælken sen aften, fordi barnet indtager en forholdsvis stor mængde mælk på det tidspunkt og får sit behov for mælk/væske bedre dækket. Hvis mælkeindtaget skal dækkes ved siden af indtaget af skemad i løbet af dagen, så er der altid en risiko for at det ene kommer til at fylde for meget i forhold til det andet - hos jer at skemaden fylder så meget at han måske ikke drikker helt nok ved brystet og derfor vågner og har brug for væske om natten.

Du skriver at I ofte dækker dette behov ved at give ham vand og du fortæller også at I om eftermiddagen dækker hans behov for mælk ved også at tilbyde ham sødmælksyoghurt. Man kan sige at det egentlig er bedst for ham at få en ekstra amning. Da han kun er knap 7 måneder gammel, så bør han ikke få særlig meget sødmælk - faktisk max 1/2 dl. og modermælk eller modermælkserstatning er at foretrække. Han må gerne få vand, men det bør ikke erstatte mælken, da der ikke er næring i vand. Og ja - hos jer erstatter det ikke mælken fordi han jo ammes 4 gange i døgnet, som han normalt har behov for, men jeg tror faktisk at han ville sove bedre, hvis du ammede ham sen aften eller første gang han vågner.

Mit forslag til en dagsplan, lavet ud fra dine angivne tider, ser således ud:

Tidlig morgen ca 06: Ammes

Morgen 7.15: Havregrød, vad af kop.

Morgen/formiddagslur

Formiddag 10.30: Frugtmos (jerntilskud), frisk frugt i hånden at gumle på selv, vand af kop

Frokost 11.45: Grøntsagsmos med kød eller fisk, det kan være hjemmelavet eller mos fra glas eller frost. Ristede rugbrødsbjælker, agurk, en skorpe eller lignende i hånden at gumle på selv. Vand af kop.

Ammes og puttes til middagslur 12.30

Eftermiddag 15: Flerkornsgrød med frugtmos, frisk frugt i hånden at gumle på selv, vand af kop.

Powernapper evt.

Aften 18: Udgangspunktet er jeres mad som nu og suppleres med kogte stykker blomkål, broccoli en kartoffelbåd eller lignende i hånden, vand af kop.

Ammes og puttes til natten 19-19.30

Sen aften 23-01: Når han vågner første gang, så tag ham op og am ham, så han fyldes op med mælk og derefter måske kan sove bedre og mere sammenhængende.

Og ellers måske giv ham en flaske ...

For måske vil han godt acceptere flasken, hvis han får den sen aften mere eller mindre i søvnen, fordi han så ikke er så bevidst om hvad det er, men bare tager imod, sutter og falder i søvn. Elever hans hovedgærde, så han ikke ligger helt fladt, men prøv så at give ham flaske i sengen, så han ikke behøver blive vækket yderligere, men bare sover videre godt med mælk i maven.

Prøv med udmalket modermælk, ...

Annonce

... hvis du har mulighed for at malke ud. Ellers så prøv med forskellige typer af mme. De smager alle sammen meget forskelligt og han vil måske kunne lide noget bedre end andet.

Du skriver at I har forsøgt med forskellige typer af flasker uden held. Har I prøvet en model med elastisk flaskesut? Det laver blandt andet Pigeon og Tommee Tippee. I kan også forsøge med en NUK ventilsut i naturgummi, den brede anatomiske model. Den vil nogle børn også gerne acceptere, måske fordi den ligger bredere i munden og stimulerer til sutning .... De sælges billigt i Super Best og kan være et forsøg værd.

Smagen kan være årsgen til at han ikke vil tage flasken, sutteteknikken kan være årsagen, så I er nødt til at prøve jer frem. Måske er han også bare blevet for gammel nu og vil derfor kun have den ægte vare ...

Han har brug for modermælk eller modermælkserstatning til han er et år og hvis du gerne vil stoppe med at amme snart, så vil det være en rigtig god idé at arbejde dagligt på at lære ham at tage flaske. Hans behov for mælk er stort. Det handler ikke kun om at sikre ham mælk og dermed kalk, vitaminer osv. nok. Det handler også om at sikre ham væske nok. Og de fleste børn vil have meget svært ved at indtage væske nok, hvis de kun skal drikke af en kop. Dertil kommer også at det er naturligt beroligende og hjælper barnet til at sove, hvis det ammes eller får flaske ...

De fleste børn vil som sagt i 7 måneders alderen have brug for ca 4 amninger eller flasker i døgnet, dette svarende til ca 750ml mælk og derudover indgår mælk i maden og de drikker vand af kop.

Helens bog om børn og mad
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og mad" - sådan får du dit barn til at spise

I 8-9 måneders alderen vil 3 amninger eller flasker være passende, svarende til ca 600ml mælk og derudover indgår mælk via kosten og vand drikkes af kop.

I 10-12 måneders alderen vil 2 amninger eller flasker være passende, svarende til mindst 400ml mælk. De bør få ca 500ml mælk i døgnet og hvis de 400ml er modermælkserstatning behøver man ikke give jerntilskud ved siden af.

Omkring 12 måneders alderen skrues ned til en amning eller flaske i døgnet og amningen kan her bibeholdes så længe mor og barn er glade for det. Den sidste flaske fjernes dog inden for 1-2 måneder og barnet indtag herefter hele sit behov af en kop.

Hvis det ikke lykkes jer at få jeres dreng til at tage imod en flaske, så vil det være godt at du fortsætter med at amme. Selvom du går på arbejde vil du godt kunne amme ham 2-3 gange i døgnet - aften, sen aften og tidlig morgen ... :)

Hvis I fornemmer at I forstyrrer hinanden unødigt om natten og at alle vil sove bedre, hvis I sover hver for sig, så kan I godt prøve at flytte ham nu. Det er et fint tidspunkt aldersmæssigt at forsøge sig på. I skal dog være opmærksomme på og parate til at tage ham tilbage i soveværelset igen, hvis det viser sig at han atter får brug for det. Mange børn vil i 8-10 måneders alderen ofte samtidig med at de begynder at kravle have behov for deres forældre om natten og det skal der være plads til. Modsat, så kan det også være at I netop ved at flytte ham nu får ham lært at sove på eget værelse og gør ham så tryg ved dette, at I kommer fint igennem separationsfasen og det kan være et forsøg værd :)

Håber du/I hermed er hjulpet videre på vej, fortsat held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om kost og ernÆring:

9. maj 2024 | Kost og ernæring | 7 mdr.

Drikker hun nok?

Kære Helen. Min datter på snart 7 måneder spiser ofte øllebrød eller...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 5 mdr.

Sveskemos - hvor meget?

Kære Helen Vores datter er 5 måneder gammel, og hun har ofte problemer med...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Hyppigere afføring efter start med skemad

Hej Helen Tak for din brevkasse og dine gode bøger! Min søn, som nu er...

Give MME uden at opvarme det?

Hej Helen Nu hvor det er blevet varmere og bedre vejr, så vil jeg gerne...

Min pige vil ikke spise

Hej Helen! Så er det blevet min tur til at skrive til dig:) Min pige, som...

Annonce

Viden om børn:

Vugge - vugning, bevægelse

At blive vugget, vippet og bevæget er med til at stimulere det lille barns vestibulærsans, også kaldet labyrintsans. Denne sans udvikles tidligt i graviditeten, og det ufødte barn får stimuleret denne sans, når moderen bevæger sig rundt. Når den gravide mor går omkring, så bliver barnet naturligt vugget og bevæget i livmoderen.

Det indre øre består af to dele: Balanceorganet og sneglen (Cochlea). Disse to dele kaldes med en fællesbetegnelse for labyrinten. Balanceorganet består...

Læs mere i Babylex

Vedligeholdelse af barnevogn

Med det danske vejr skal en barnevogn kunne tåle lidt af hvert, men hvis man vil have at den skal kunne holde længe, så er man nødt til at gøre sig nogle tanker om vedligeholdelse og også medtænke at bruge tid på vedligeholdelse.

For eksempel kan kalecherne ikke tåle stærkt sollys, så vognen skal ind i skyggen, hvis man vil undgå, at den falmer. Stellet kan heller ikke tåle salt fra snesjappet og skal derfor skylles af, når man kommer hjem, hvis man vil undgå rust. Og kassen...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og opdragelse, som giver dig praktiske råd til alt det, der er så svært.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen & Co.

Jeg har gjort det før, og det kan måske virke af for meget, at jeg nu gør det igen, men synes endnu engang, at jeg vil sende en tak til dig Helen og hvem end der ellers sidder bag hjemmesiden.

Nu med datter nr. to og efter syv ugers bekendskab med nyeste arving, finder jeg mig selv en lørdag aften helt i panik over, om vi da bare slet ikke kan finde ud af at have en baby. Og wupti på fem minutter har jeg fundet flere lign tilfælde af frustrerede mødre, der beskriver scenarier, der minder om det jeg sidder i. Med et bliver min situation helt "normal" og efterfølgende kan jeg med stor ro læse dine konstruktive svar, som jeg endnu engang finder både kompetente, letforståelige og direkte anvendliege (nu håber jeg også baby-pigen gør det;) )

Så igen stor ros herfra - det er en super hjemmeside!

Med lidt mere ro i mor-sindet sendes en stor TAK herfra.